Ik kan mijn verhaal kwijt
Waar kunnen we u mee helpen?
Zegt u het maar
Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag over OCA? In de lijst met veelgestelde vragen hieronder vindt u misschien het antwoord. Staat uw vraag er niet bij? Typ dan het trefwoord in het zoekvenster. U kunt ons natuurlijk ook bellen: 020 3121680.
Suggesties
OCA streeft naar de beste 24/7 zorg- en dienstverlening. En we zijn ons bewust dat dingen altijd beter, mooier, sneller kunnen. Daarom is uw mening belangrijk. Heeft u tips of suggesties? Dan horen wij dit graag.
OCA Cliëntenraad
OCA waardeert de inbreng van haar cliënten bij de ontwikkeling en inrichting van de zorg. De gemeenschappelijke belangen van alle cliënten worden behartigd door de cliëntenraad. Meer weten of lid worden?
Klachtenprocedure
Mocht u een klacht hebben, dan lossen we dit graag samen op. In onze Klachtenprocedure leest u hoe u uw klacht aan ons kunt doorgeven. Wij nemen dan spoedig contact met u op om de mogelijkheden te bespreken.
Veelgestelde vragen
Vraag en antwoord corona beleid OCA
Q&A Cliënten
Bij een Pandemie of andere situaties waarin de overheid in algemeen belang van Nederland en zijn inwoners richtlijnen adviseert, zullen deze zoveel als mogelijk opgevolgd worden door OCA. Hierdoor is alles in de zorg anders. Als cliënt kunt u gewoon terecht bij OCA. Wij hebben een Q&A opgesteld waarin u de meest gestelde vragen en antwoorden kunt vinden met betrekking tot het corona beleid van OCA.
1. Wat doet OCA met betrekking tot de coronamaatregelen?
OCA heeft voor alle behandelcentra een beleid gemaakt waar de centra zich aan dienen te houden. Dit beleid is gebaseerd op de landelijke en lokale richtlijnen, die te vinden zijn op websites van RIVM, VWS en GGD. Er is een Coronateam opgericht dat inspeelt op de veranderingen rondom het Coronavirus om zodoende het beleid up-to-date te houden.
2. Kunnen mijn geplande afspraken doorgaan bij OCA?
Over het algemeen gaan uw geplande afspraken door. OCA doet er alles aan om uw revalidatie op een veilige manier door te laten gaan. Waar mogelijk zullen wij de behandelsessies laten plaatsvinden via beeldbellen (te denken aan bijvoorbeeld fysio educatie, de sessie met de psycholoog of afspraak met de ergotherapeut/bedrijfsfysiotherapeut). Uw behandelaar zal u uitleggen hoe dit exact werkt (of lees hierover meer in punt 3).
Uw trainingssessies kunnen doorgaan op het centrum, mits u de coronamaatregelen in acht neemt. Voor aanvang van u sessie wordt de triage afgenomen die gebaseerd is op de RIVM checklist.
Indien u op alle vragen NEE kunt beantwoorden, kunt u bij ons terecht, mits u ten alle tijden 1,5m afstand houdt.
Wanneer u toch liever niet naar het centrum komt bespreek dit met uw behandelaar, mogelijk kunnen de behandelsessies via beeldbellen plaatsvinden.
3. Hoe werkt het beeldbellen met mijn behandelaar?
U ontvangt van uw behandelaar een afspraakbevestiging met daarin een link om het beeldbellen te starten. Deze link is alleen te openen via Google Chrome, Firefox of Safari. Na het openen van de link in een van de ondersteunde browsers, wordt een nieuw scherm geopend. U kunt hier uw naam invullen en vervolgens op ‘Start beeldbellen’ klikken. In het volgende scherm wordt gevraagd om toestemming te geven voor het gebruik van uw webcam en microfoon. Nadat u toestemming heeft gegeven wordt u welkom geheten en op het moment dat de behandelaar de sessie ook heeft gestart zal u uw behandelaar zien. Om de sessie te beëindigen kan er op de knop sluiten worden geklikt en vervolgens kan de webbrowser worden gesloten.
4. Ik heb verkoudheidsklachten wat nu?
Neem telefonisch contact op met uw behandelaar op de OCA vestiging en bespreek wat de mogelijkheden kunnen zijn. Over het algemeen is het streven in deze corona tijd dat een groot deel van uw afspraken via eHealth/beeldbellen zal plaatsvinden.
5. Een huisgenoot is positief getest op Covid-19, wat moet ik doen?
Al uw beeldbel afspraken kunnen gewoon doorgaan. Bespreek met uw behandelaar welke oefeningen u in uw eigen omgeving kunt doen in plaats van op de trainingssessies op de OCA vestiging. Met een beetje creativiteit en een aantal alternatieve oefeningen is het namelijk heel goed mogelijk om aan uw doelen/afspraken te blijven werken.
6. Moet ik een mondkapje dragen op de OCA behandelcentra?
De vestigingen van OCA zijn geen openbare ruimtes. Hierdoor is het niet verplicht om een mondkapje te dragen maar wel een dringend advies om dit wel te doen. U kunt het beste uw eigen mondkapje meenemen. Ook tijdens lichtere fysieke trainingen wordt in de meeste OCA behandelcentra geadviseerd om een mondkapje te dragen.
7. Kan ik mij omkleden op de OCA behandelcentra?
Vanwege de coronamaatregelen wordt geadviseerd om u thuis om te kleden en te douchen. Ook vragen wij u uw eigen handdoeken en eventueel linnengoed mee te nemen tijdens uw behandeling.
8. Ik heb restklachten nadat ik het coronavirus heb gehad, kan ik hiervoor terecht bij OCA?
OCA biedt een programma aan gericht op vermoeidheidsklachten waarvoor u in aanmerking zou kunnen komen wanneer de restklachten na het coronavirus met name vermoeidheidsklachten en verminderde conditie zijn. U kunt via de website een gratis en vrijblijvend kennismakingsgesprek met een behandelaar aanvragen waarin u kunt bespreken of u hiervoor in aanmerking komt.
9. Waar kan ik terecht wanneer ik nog een andere vraag heb?
Hiervoor kunt u contact op nemen met uw behandelaar van uw vestiging of met de cliëntenservice op het OCA Hoofdkantoor tussen 8.00 – 17.30 uur op 020 3121680.
Wie zijn mijn behandelaars?
Verschillende behandelaars ondersteunen u op verschillende locaties
Om een goede afstemming op uw wensen en behandeling te bereiken, werken de behandelaars onderling nauw met elkaar samen. Afhankelijk van uw behandelplan, kunnen de volgende behandelaars bij uw behandeling betrokken worden:
Revalidatiearts
Een revalidatiearts richt in het bijzonder op het opheffen, verminderen en zo mogelijk voorkomen van de gevolgen van een ziekte of een aandoening. Het gaat hier niet alleen om het functioneren van het lichaam, maar ook om de gevolgen die een aandoening heeft op activiteiten (bijv. lopen en zelfverzorging) en participatie (bijv. werk of relaties), zodat de patiënt optimaal kan functioneren in de maatschappij. De revalidatiearts kan als hoofdbehandelaar, als medebehandelaar en als consulent betrokken zijn bij de verschillende zorgpaden van OCA. Bij medische specialistische revalidatie is de revalidatiearts bijvoorbeeld altijd hoofdbehandelaar (Nederlandse Vereniging van Revalidatieartsen).
Fysiotherapeut
De fysiotherapeut is de expert in houding en beweging. Hij helpt onder andere bij het voorkomen, verhelpen of verminderen van lichamelijke klachten en zorgt ervoor dat een patiënt weer optimaal kan bewegen.
Ergotherapeut
De ergotherapeut adviseert en traint zodanig dat de cliënt zijn dagelijkse activiteiten weer zoveel mogelijk zelf uit kan voeren. Bij dagelijkse activiteiten kan worden gedacht aan: wassen en aankleden, eten klaarmaken, stofzuigen, fietsen, werken en sporten.
Psycholoog
Een psycholoog is een professional die zich heeft in de gedragingen, gevoelens, gedachten en de algehele geestelijke gezondheid van de mens.
Wat is een behandelovereenkomst?
Wat is een behandelovereenkomst?
Een behandelovereenkomst wordt met een cliënt gesloten zodat afspraken omtrent de behandeling worden vastgelegd. De WGBO (Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst) heeft richtlijnen en bepalingen opgesteld om zowel de cliënt als de zorgverlener te beschermen.
Welke gezondheidsklachten of aandoeningen behandelt OCA?
Gezondheidsklachten of aandoeningen
Met OCA zet u de eerste stap naar een actiever en prettiger leven. Het is het begin van een spannende zoektocht naar uw persoonlijke kracht en mogelijkheden. De hindernissen – pijn, angst, onvermogen – die we onderweg tegenkomen, zijn onderdeel van het avontuur. We brengen ze in kaart en bekijken samen hoe u er minder last van heeft. Zodat u ongehinderd een betere toekomst tegemoet gaat.
Pijn bij bewegen
Rug-, schouder-, heup- en knieklachten en andere problemen aan spieren, pezen en gewrichten.
Ziek na ernstige aandoening
De psychologische en lichamelijke gevolgen van ernstige ziekten zoals kanker.
Onverklaarbare klachten
Onverklaarbare klachten als whiplashsyndroom, fi bromyalgie, CANS/ RSI, chronische vermoeidheid, prikkelbare darm (SOLK).
Psychische klachten
Stressklachten, burn-out, rouw- en verliesverwerking, angststoornissen en problemen op het werk of in de privé sfeer.
Chronische klachten
De gevolgen van reumatische aandoeningen, osteoporose en allerlei andere chronische klachten.
Overige klachten en aandoeningen
Staat uw klacht hier niet bij? Neem gerust contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken.
Wat houdt medisch specialistische revalidatie in?
Beter leren omgaan met klachten
U leert op een andere manier met uw klachten om te gaan, zodat u zowel thuis als op het werk weer zo goed mogelijk functioneert. We gaan hierbij uit van de mogelijkheden, niet van de beperkingen die u heeft. U wordt begeleid door een team van specialisten: revalidatiearts, psycholoog, fysiotherapeut, ergotherapeut en bedrijfsfysiotherapeut. Het traject duurt ca. 7 tot 15 weken. Voor dit traject heeft u een verwijzing van uw huisarts of medisch specialist nodig.
Wat houdt werkhervatting en re-integratie in?
Gezond aan het werk
Dit traject bereidt u voor op terugkeer naar uw baan of naar ander werk. U leert beter omgaan met uw klachten – bijvoorbeeld klachten aan het bewegingsapparaat, chronische klachten, onbegrepen klachten (SOLK) of psychische klachten. Het traject duurt 6, 12, 18 of 24 weken. Afhankelijk van uw klachten wordt u begeleid door een of meerdere specialisten. Uw werkgever of het UWV meldt u aan.
Hoe kan ik me aanmelden?
Aanmelden
Aanmelden kan heel eenvoudig via ons online aanmeld formulier. Na aanmelding nemen wij contact met u op. U kunt ook bellen naar de locatie bij u in de buurt.
Verstuurt OCA vertrouwelijke informatie veilig?
OCA zoekt actief naar wegen om cliënten nóg beter de weg te wijzen naar een gezonde toekomst. Hierbij is het ook van belang dat privacygevoelige informatie veilig wordt uitgewisseld. Daarom gebruikt OCA ZIVVER om vertrouwelijke informatie veilig te versturen. Hierdoor garanderen wij dat wij gevoelige informatie met de modernste beveiliging versturen en dat niemand anders dan de ontvanger de inhoud van de e-mail kan lezen. Zo kunt u erop vertrouwen dat wij met grote zorg met uw privacy omgaan.
ZIVVER
Met ZIVVER kunnen e-mails en bestanden veilig uitgewisseld worden. ZIVVER versleutelt berichten met gevoelige inhoud, zoals persoonsgegevens, dossiers, verslagen of andere informatie die veilig verstuurd moeten worden. Dat betekent dat niemand anders dan de verzender en de ontvanger toegang hebben tot het bericht. Ook hackers niet. Daarnaast voorkomt ZIVVER met slimme technologieën dat mensen gevoelige informatie naar de verkeerde persoon sturen.
Hoe opent u een bericht dat via ZIVVER is verstuurd?
Hebt u een e-mail ontvangen van OCA via ZIVVER? Dan opent u dit bericht door op de blauwe link met de tekst ‘Klik voor bericht’ te klikken. U wordt dan automatisch doorgestuurd naar de beveiligde omgeving van ZIVVER. Hier moet u een toegangscode of sms-code invoeren (zie hieronder). In eze filmpjes ziet u hoe iemand zonder eigen ZIVVER-account een bericht ontvangt en leest.
Bericht openen met een toegangscode
U heeft een beveiligd bericht ontvangen. Degene die u het bericht stuurt, wil zeker weten dat alleen u het bericht kunt lezen. De afzender heeft daarom een toegangscode aan u doorgegeven, via de post, telefonisch of persoonlijk. Klik op “Klik voor bericht” en vul deze toegangscode in. Nu kunt u het bericht lezen. Heeft u geen toegangscode ontvangen? Neem dan contact op met de afzender.
Bericht openen met een sms-code
U heeft een bericht ontvangen dat is beveiligd met een SMS-code. Degene die u het bericht stuurt, wil zeker weten dat alleen u het kunt lezen. Klik op ‘Klik voor bericht’ en daarna op ‘SMS sturen’. Vul dan de code in die u op uw telefoon ontvangt. Nu kunt u het bericht lezen.
Wilt u reageren op een e-mailbericht dat via ZIVVER is verstuurd?
U leest het bericht dat via ZIVVER is verstuurd op een beveiligde webpagina. Als u op het bericht wilt reageren, dan kan dat op deze pagina. Klik op de knop “Beantwoorden”. U kunt dan in het antwoordveld direct uw reactie typen. Eventueel kunt u ook een bijlage toevoegen met de paperclip-knop. U verzendt de reactie door op de verzendknop te klikken. Wanneer de ontvanger hierop reageert, ontvangt u weer een notificatie per e-mail.
Geef wijzigingen in uw e-mailadres en telefoonnummer door aan ons!
Het is belangrijk dat u wijzigingen in uw e-mailadres of mobiele telefoonnummer direct aan ons doorgeeft. Op deze manier kunnen wij veilig met u blijven communiceren.
Vragen?
Hebt u vragen over een ontvangen e-mailbericht? Kunt u het ontvangen bericht niet openen? Of hebt u vragen over ZIVVER? Neem dan contact op met ZIVVER via: support@zivver.com. Meer weten? https://www.zivver.nl.
Hoe kan ik mijn medische gegevens opvragen?
Medische gegevens opvragen
OCA cliënten kunnen ten alle tijden in het cliëntportaal de door OCA beschikbaar gestelde medische gegevens opvragen. Overige documenten, zoals brieven van specialisten, kunnen op aanvraag op dezelfde locatie beschikbaar gemaakt worden.
Dit kan middels een downloadbaar Pdf-bestand via een link onder ‘Mijn Dossier – dossier downloaden’. Het OCA cliëntenportaal is via 2-factor autorisatie met een zelf in te geven wachtwoord bij aanmelding van het OCA cliëntenportaal en een code die op de mobiele telefoon wordt verstuurd benaderbaar.
Wanneer u geen computer heeft kan een OCA medewerker de medische gegevens opsturen naar uw adres.
Verzoek tot verwijdering (deel) medisch dossier aanvragen:
t.a.v. afdeling Cliënten service
Staat uw vraag hier niet bij,
of heeft u een suggestie?
OCA streeft naar de beste 24/7 zorg- en dienstverlening. We zijn ons bewust dat dingen altijd beter kunnen. Mail ons gerust uw tips, suggesties en bezwaren.
U kunt altijd binnen 1 week terecht.
OCA Cliëntenraad
Wij waarderen de inbreng van cliënten
Voor OCA vormen de behoeften en mogelijkheden van onze cliënten de uitgangspunten van de ontwikkeling en inrichting van de zorg. Daarbij zoeken we zorgvuldig naar een antwoord op de vraag, passend binnen de mogelijkheden van OCA. Zodoende hechten we veel waarde aan de inbreng van onze cliënten. We luisteren graag naar wat zij te zeggen hebben en stemmen onze keuzes hierop af.
Wat doet de cliëntenraad?
De cliëntenraad is het orgaan dat, volgens de Wet Medezeggenschap Cliënten Zorginstellingen, gevraagd en ongevraagd advies kan geven aan OCA. De gemeenschappelijke belangen van alle cliënten worden door de cliëntenraad behartigd. Zij overleggen de daaruit voorkomende onderwerpen met de raad van bestuur. Zaken waarover de raad adviesrecht geeft kunnen zijn: veiligheid, kwaliteit en privacy.
Contact opnemen of aanmelden?
Lijkt het u leuk om zelf lid te worden van de cliëntenraad of wilt u meer weten over de cliëntenraad? Neem dan gerust contact op met OCA via 020-3121680 op werkdagen tussen 08.00 – 17.30 uur of mail naar info@oca.nl. Wij informeren u graag.
Klachtenprocedure
Opmerkingen of klacht
Alle medewerkers van OCA doen hun uiterste best om goede zorg en hulp te bieden. Toch kan het zijn dat u achteraf niet volledig tevreden bent over de samenwerking. Aan uw opmerkingen of klacht wordt een groot belang gehecht. Enerzijds om onze dienstverlening te verbeteren, anderzijds omdat wij de tevredenheid van onze cliënten en relaties hoog in het vaandel hebben. In dit document leest u wat u kunt doen met uw klacht of opmerkingen.
Voorleggen aan de OCA-behandelaar
Het beste is om eerst contact op te nemen met de coördinator of de medisch specialist van de locatie waar u een klacht over heeft. Hij of zij stelt het op prijs de gelegenheid te krijgen de oorzaak van uw klacht met u te bespreken. Dit gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Maar als de medisch specialist niet weet dat u ontevreden bent, kan hij of zij ook niet proberen uw klacht op te lossen. De ervaring leert dat een groot deel van de klachten op deze manier kan worden verholpen.
Voorleggen aan het hoofdkantoor van OCA
Het beste is om eerst contact op te nemen met de coördinator of de medisch specialist van de locatie waar u een klacht over heeft. Hij of zij stelt het op prijs de gelegenheid te krijgen de oorzaak van uw klacht met u te bespreken. Dit gaat niet iedereen even gemakkelijk af. Maar als de medisch specialist niet weet dat u ontevreden bent, kan hij of zij ook niet proberen uw klacht op te lossen. De ervaring leert dat een groot deel van de klachten op deze manier kan worden verholpen. Komt u er niet uit met de coördinator of de medisch specialist? Neem dan gerust contact op met het OCA hoofdkantoor. De contact gegevens kunt u vinden in het menu onder ‘contact’.
Lees hier ons klachtenreglement.
Voorleggen aan De Geschillencommissie Zorg
Wanneer u er met de OCA-locatie en ons hoofdkantoor niet uitkomt, kunt u contact opnemen met een externe klachtencommissie: De Geschillencommissie Zorg. Deze onafhankelijke, professionele organisatie handelt uw klacht zorgvuldig af, onder andere met een onderzoek naar de oorzaken van de klacht. Beide partijen worden schriftelijk of mondeling gehoord. Tijdens een zitting van de klachtencommissie wordt het onderzoek afgerond met een officiële uitspraak. Deze uitspraak bestaat uit een oordeel over de gegrondheid van de klacht en een advies ter verbetering van de zorgverlening. De Geschillencommissie Zorg is niet bevoegd om een schadevergoeding toe te kennen. U kunt De Geschillencommissie Zorg bereiken via: www.degeschillencommissiezorg.nl, tel. 070-3105380.